Slump, lek och spådom

Slump, lek och spådom är grundläggande begrepp som sysselsatt människor i alla åldrar i alla tider i olika grad. För mig är dessa tre begrepp förenade i mina tankar och i min uppfattning då jag tycker att de hänger intimt samman med varandra. Med slump tänker jag mest på spel av olika slag, men också olika sätt att spå framtiden på lek eller på fullaste allvar.

Genom tiderna har kyrkan haft sitt att säga om alla dessa tre verksamheter. Spådom ansågs vara en flirt med demoner och spel var ett djävulens verk eftersom slumpen ansågs vara Hin Håles spelplan. Även barns lek har genom tiderna undertryckts och styrts i religiösa sammanhang. Uppfattningen att ”barn ska synas men inte höras” är en sån kvarleva i mitt tyckande.

Genom lekar kan barn öva sig och lära sig i stort sett allting, men det kan lika väl enbart vara ett roligt tidsfördriv, men därmed inte att förringa. Omfattande regelverk sätts upp och utvecklas. Kreativitet, intuition, infall, improvisation, slumpmässighet, skicklighet, finurlighet och ibland även fusk förekommer. På det sättet skiljer sig leken inte mycket från spel av alla de slag som vuxna ägnar sig åt. Och på samma sätt är det med spådom – även där förekommer och utnyttjas flitigt alla de ovan uppräknade inslagen.

Utställningen och mitt arbete som redovisas är ett utforskande av dessa tre begrepp. Konst som lek och slump var begrepp som John Cage redan för 60 år sedan började utforska. Konstvärlden och konstteorin frågar sig idag ofta ”Vad är konst?” och efter att ha sett denna utställning kan kanske betraktaren svara på den frågan, eller ställa sig nya frågor som ”Är konst bara en slump, eller bara en lek, eller kanske en spådom?”.

Fredrik Axwik

Född i december 1963 och uppvuxen på Skånes framsida i Glumslöv, Höganäs och Ängelholm. Efter fullgjord militär grundutbildning och värnplikt - som han själv brukar referera till som ”terroristutbildning” - flyttade han norrut och ödet förde honom till Trollhättan. Åldern mellan 20 och 35 kan enklast sammanfattas med att Fredrik pluggade en del och jobbade en massa. Studierna omfattade bland annat Copywriterutbildning på IHM i Göteborg och jobbade gjorde han som teknikillustratör, lastbilschaufför, företagsstädare, filmrecensent, teknikinformatör och frilansande skribent. Som frilansare driver han en egen firma sen 1988. Fredrik har även hunnit med att spela amatörteater samt tagit konstkurser och privatlektioner i oljemåleri.

Konstintresset, illustratörsjobbet och skriveriet har alltid kämpat om uppmärksamheten. Numera är det ”bara” skriveri och konst som krockar. Sommaren 2002 tog han steget fullt ut som konstnär med konstprojektet ”Hoppkonst” i samarbete med Konceptkonstmuseum i Borås (om inte ett projekt som innebar offentlig utsmyckning 93-94 eller en virtuell fotoutställning 2000 räknas). Sedan 1998 ingår Fredrik Larsson i Ladonias Kabinett och har titeln Kulturattaché samt Konst- & Hoppminister. (”Eternal Minister of Art & Jump”).

HT 2002- VT2003 studerar/studerade Fredrik på konsthögskolan Valand och på Musikhögskolan i Göteborg. Studierna omfattar kurser i konstteori, samtidskonst, ljudkonst och Konstnärlig kommunikation. (Dessa kurser avslutas i slutet av maj 2003). Det var parallellt med studierna på Valand som han studerar/studerade Konstnärlig Kommunikation på Musikhögskolan under ledning av en av sina idoler; Staffan Mossenmark.

Privat är han särbo men sammanbor med katterna Isa och Supertramp i ett 110 år gammalt hus på en lantgård, strax utanför centrum i Trollhättan. Där driver han bland annat verksamhet i sitt Konstministerium som t.ex. inhyser ministeriets egna bar och permanenta konstutställning.

 

Ministry of Art & Jump